Pippa,

 De voorbije weken maakten we kennis met het verhaal
'Pippa en de vermiste egel'.

Voor we van start gaan bekijken we eerst welke woorden er al allemaal duidelijk zijn.
We bekeken de verschillende materialen bij de moeilijke woorden en zochten ze in het verhaal.
Daarna maakten we er een memorie van. 





Tafelpoppenspel
We zochten samen de materialen om het verhaal te kunnen naspelen.






Ook in de poppenhoek konden we het verhaal naspelen.


De focus lag voornamelijk op het leren tellen, cijferherkenning en de fijne motoriek.
Hieronder enkele sfeerbeelden.

Tellen
Evenveel schijfjes leggen op de bosdieren of evenveel stekels steken op de egel.
Bij deze spelletjes konden de kleuters zelf kiezen welke dobbelsteen ze gebruikten.
 (met stippen, cijfers of de hand van 5)



Gelijk maken

Cijfers of getalbeelden combineren met aantallen en een domino leggen met getalbeelden.



Spelletje: 'egeltje plof'
Een telspel waarbij de kleuters evenveel keer moeten duwen volgens de dobbelsteen.

Onder welke eik is egel verstopt? 1ste, 2de , 3de of de 4de eik?


Pingpongrace
Hier kregen de kleuters de opdracht om de ballen te blazen in de bekers.
Ze moesten evenveel ballen in de bekers verzamelen volgens het getalbeeld.



Boetseren
We maakten kennis met boetseerklei, voor velen iets nieuws! 
We mochten de klei eerst warm maken door goed te kneden/ te boetseren.
Daarna probeerden we een bol te boetseren. 
We knepen er een spitse neus uit en een klein staartje.
Tot slot mochten ze de stekels naar wens kiezen.









Sjaal maken vol schrijfpatronen.
We schreven eerst enkele schrijfpatronen en mochten ze daarna beschilderen met waterverf.




Slingers maken
We maakten kennis met de begrippen: lang, kort, langer, korter, langst, kortst, ...
Stroken knippen en daarvan slingers maken. Welke slingers is het langst?





We maakten een klasslinger.
Daarna gingen we naar buiten om te kijken wie de langste was, de slinger of de speelplaats?




Krasplaten
Bij deze oefening moesten de kinderen druk uitoefenen door te krassen.
Indien ze het goed deden kwam er een tekening tevoorschijn.



Timmerhoek





Tellen en fijne motoriek
Tellen en evenveel vruchten in de potjes vullen aan de hand van allerlei tangen.

Vruchten vullen in de eierkartonnen volgens aantallen of met voorbeeldkaart.





Plasticinehoek
Eten verzamelen voor de bosdieren.
Eten geven volgens getalbeeld of cijfer.


Slingers maken met opdrachten: tellen, patroon, evenveel als het cijfer, ...


Magische zand
Experimenteren met het magische zand. 



Loose parts
Hier mochten de kinderen hun creativiteit laten gaan.
Ze mochten de sobere zwarte schijven eigen maken volgens eigen creativiteit,
volgens eigen wens. Hieronder enkele resultaten.








Yoga in de turnzaal









Pippa,

 De voorbije weken maakten we kennis met het verhaal 'Pippa en de vermiste egel'. Voor we van start gaan bekijken we eerst welke woo...